Denmark revisited

Fiskekuttere
Billede taget af denmarkdotdk i Klitmøller (tror jeg det er)

Jeg har næsten lige været i Danmark. En overvejelse, jeg havde, før jeg tog afsted mod kulde i mange afskyginger, var, hvor ambitiøst et program, jeg skulle lægge. Jeg valgte som altid den ambitiøse plan, så jeg kunne have rig mulighed for at fejle. Men det var fedt. Jeg fik set et hav af alle de dejlige mennesker, der ikke lige gad med til Maputo. At jeg missede nogle få, må ses som et nødvendigt onde, når hovedformålet med turen til Danmark var at knokle igennem på arbejdet. Og arbejde fik jeg selvfølgelig gjort. Og dermed hilst på de 7 nye kolleger, jeg har fået, siden jeg tog af sted i februar. Det var i sig selv turen værd.

Fritiden blev sådan ca. brugt sådan her (måske jeg har glemt noget, det er ok. Men helt vildt meget undskyld hvis jeg har glemt nogen):

• Mandag den 25/10: Hygge med JohanneL’Éducation Nationale og indflytning hos Cecilie og Jacob.
  • Tirsdag den 26/10: Gennemrodning af loftsrum for at finde vintertøj og hygge med ElsnabDyrehaven
  • Onsdag den 27/10: Suppe, smørrebrød og pandekager hos Helene og Mark (sammen med Jakob)
  • Torsdag den 28/10: Klassisk dansk mad hos nordmænd – besøg hos gravid Grete og Roland.
  • Fredag den 29/10: Bogreception hos Bøtter, fredagsbar i Advice Digital/Eksponent/Advice A/S, forloren hare og is hos Anna og Simon og drinks på det ganske mærkelige sted, The Brass Monkey.
  • Lørdag den 30/10: Morgenmad med Cecilie og Jacob, kaffe med Anne SofieHarbobar, møde med ret så nyfødte Karl-Louis hos Sidse og Lars, mad på Kate’s Joint med selvsamme Lars, Rune og Niels og senere til koncert med Rumpistol og SystemLoppen (nå ja, og en skrid-hjem-øl på Sommersted og kebab på Star Midnight). Maria, Jakob, Anders, Jonas og Jesper var også på Loppen.
  • Søndag den 31/10: I Grand med Karin for at se Sofia Coppolas nyeste, “Somewhere” og senere fik vi burger på Cock’s & Cows. Derefter indflytning hos Louise og Laust.
  • Mandag den 1/11: Friske forårsruller med Louise og Laust og DOOM-koncert på VEGA sammen med Jesper og Jens. Efterfølgende en enkelt øl på Den Navnløse.
  • Tirsdag den 2/11: Mad hos Elvira, Anna og Mads og efterfølgende FCK-Barcelona på Café Langebro med selv samme Mads og Martin.
  • Onsdag den 3/11: Efter lynshopping og hurtig aftensessen på Dünyam var det off to Berlin med Advice Digital. Vi indkvarteredes på Hotel City B.
  • Torsdag den 4/11: Levende, indsigtsfuld og enormt interessant strategiworkshop hele dagen. Faciliteret af Pia Lauritzen fra Academy A. Aftenen blev lang, våd og skizofren (vi var på hhv. Clärchens Ballhaus og Kunsthaus Tacheles).
  • Fredag den 5/11: Hyggedag med kollegerne i Berlin og hjemtur.
  • Lørdag den 6/11: Langsom start på dagen med sen morgenmad på Bang & Jensen sammen med Louise. Senere var der stegt flæsk og persillesovs på programmet på Wascator i selskab med blandt andet Anna E. Efter historiens mest begrænsede udgave af stegt flæsk og persillesovs mødtes vi med Rune på Rust til tripplekoncert med Salto Mortale, Tempomatador og Profound Venue. Efter den omgang var det tid til King Midas Sound, OHOI! og kode9Jazzhouse. Kode9 nåede jeg dog ikke at se før trætheden sendte mig hjemover (en slags hjem, i hvert fald).
  • Søndag den 7/11: En dag med fuldt program. Der var sen morgenmad med gravide KjølbyGranola (og efter en kort tur i Landbohøjskolens Have: kaffe på Kleist Kaffe). Efterfølgende måtte ligeledes gravide Ilse og jeg kæmpe lidt før vi fandt en café med plads til to. Så vi endte på den meget børnevenlige café Bing’s. Derfra var det direkte til Frederiksberg, hvor Cecilie og Jacob havde lavet latterligt lækker mørbradgryde. De satte mig også hurtigt ind i Borgen, så jeg kunne følge med i aftenens episode.
  • Mandag den 8/11: Efter arbejde tog jeg med Christian hjem til domicilet i Hillerød, hvor Trine heldigvis også befandt sig. Også selv om min ankomst var annonceret. Stegte rejer og plenty rødvin blev rundet af med et par øl, før jeg umanerlig træt blev henvist til gæsteværelset. Win.
  • Tirsdag den 9/11: Mit korpus trængte til en gåtur, så jeg gik mod Vesterbro, hvor jeg igen tillod mig at troppe op hos Louise og Laust. På vejen så jeg, at en ny indisk restaurant, Deep, var åbnet, så de fik lov til at tilberede min aftensmad. Mens den lidt for gennemsnitlige mad blev tilberedt, gav jeg mig tid til at ærgre mig over, at Poul ikke var i nærheden. Han plejer at være fast inventar på min københavnske besøg på diverse indiske restauranter. Indisk mad blev afløst af virkelig mærkelig og temmelig dårlig koncert med The Residents på Store VEGA. Der var ikke ret mange mennesker (sikkert en af grundene til, at Elsnab havde vundet billetter) og vi var langtfra de eneste, der gik i løbet af de første 45 minutter. Ups, The Residents. I stedet valgte vi at drikke en kop te på Den Navnløse.
  • Onsdag den 10/11: Efter en lang arbejdsdag hev jeg Jesper P med på Ørsted, hvor også Mark kiggede forbi. Mark og jeg tog efter den noget triste kamp mellem Manchester City og Manchester United videre til Stærkodder og senere Eiffel Bar sammen med Birgitte og Jakob. Og så flyttede jeg ind hos Helene og Mark.
  • Torsdag den 11/11: En enkelt øl med Mads på Din Nye Ven blev afløst af mad med SofieCafé Salonen. Vi tog så videre til Helene og Mark og drak et glas vin, før vi mødtes med Mads, Rune, Orla og Mikkel på Loppen til koncert med Holy Fuck.
  • Fredag den 12/11: Frokost med gravide RikkeThomas Sandwichbar. Senere var det direkte fra arbejde til lidt vitaminpilleshopping og derefter via Louise og Laust og en kort flyvetur i sommerhus med hele familien i Lild Strand.
  • Lørdag den 13/11: Familiehygge – herunder swimmingpool og partners.
  • Søndag den 14/11: Mere familiehygge. Som lørdag, blot med boblebad og tur på strand som added bonus. Desværre bød selv samme gåtur på strand også på bortsmidning af vielsesring. Men den slags sker jo. Ikke? Ikke? IKKE? Og man kan jo bare købe en ny. Materielle ting, du ved.
  • Mandag den 15/11: Hjemtur fra sommerhus til forældre, hvor den stod på arbejde. Heldigvis med afbræk bestående af krammere fra besøgende søstre og børn. Om aftenen bragende dejlig mørbrad hos Puks forældre, Birthe og Esben, sammen med mine forældre.
  • Tirsdag den 16/11:  Mere arbejde og flyvetur fra Aalleren til København. Indkvartering igen-igen hos Louise og Laust, som trakterede hotdogs og G&T. Killer combo, that.
  • Onsdag den 17/11: Direkte fra arbejde til Lise og Jesper (og Eskild og Eigil), som bød på aftensmad. Efterfølgende et brag af en koncert med Crystal Castles på Store VEGA. Ud over Jesper var også Elsnab, Louise, Rune, Niels, Orla, Jens og Bøtter at finde til koncerten. På vej mod Den Navnløse stødte vi ind i Laust, som også var klar på en øl.
  • Torsdag den 18/11: Efter arbejde en hurtig shoppingtur (blandt andet gave til Puk) og afhentning af cykel på Vesterbro, som skulle slæbes til Frederiksberg, hvor Grete og Roland ventede med ny søn (Aslak Storm) og te. Efterfølgende igen forbi Louise og Laust på Vesterbro for at hente kuffert og videre til lufthavnen.

Mere nåede jeg desværre ikke, så der var nogle halve aftaler, der aldrig blev til noget. Vi ses jo heldigvis bare en anden gang.